Wednesday, February 2, 2011

Waaaaa... Aku dah lambat nie....

"ish... dah pukul brapa nie...aku dah tekan alarm ker??"... Ha.. tu ler ayatnya biler aku tersedar dari tidur ku pagi nie...... Mak!!!!!.... dah kul 7.09 minit pagi nie.... Aku nak kena keje.... Nampak gayanye.. aku lambat la hari nie..... Aku punch card kul 7.30am tu.... Camner nak buat nie...(sambil aku terduduk dan fikir apa idea seterusnya..) maklumler baru bangun dan otak pun masih belum running lagi...  hehe.. tindakan seterusnya...aku capai hfon kesayangan aku... dengan pantasnya aku mencari nama bos aku... " bos.. saya masuk lambat sikit ari nie leh??" dan bos aku pun tanya ler naper?? Dengan muka yang tebalnya.. aku ngaku jer kat bos aku.. yang aku lambat bangun ari nie...agak-agaknya... apa bos aku akan jawap ekkk....... 
~
~
~
~
~
~
Bos aku kata... "Ok.. tapi sebelum kul 9 yer..." hehe... nasib baik bos aku bleh bawak bincang... kalau tak... mesti pagi2 lagi mood aku dah bertukar... tapi nak buat camner.. memang salah aku.... camner ler aku boleh tertido balik... failed btol ari nie... Malam tadi al kisahnya... Si buah hati.. pengarang jantung aku... si comel Zahra tu.. tak mau tido... sampai pagi... dia asyik main... dia asyik nak bergantung... "breast feed" ngan aku... naik letih aku dibuatnya...  Yang sebenarnya... aku dah terjaga biler alarm aku bebunyi kol 5.45am tu.... nak bangun... n Zahra menanggis lak... aku pun tak mau ler dia nanggis lama2... kuat2.... nanti kakak-kakaknya terbangun lak... aku pun elok jer baring layan dia menyusu... n sebab mengantuk sangat akibat tak cukup tidurr... aku pun terlelap....zzzzzzzzzz... dan bile tersedar.... aku dah lambatttttttt!!!!

Monday, January 31, 2011

Jangan bersedih..

Janganlah kamu bersedih...
kerana...
segala penyakit akan hilang..
musibah akan lesap..
dosa akan diampuni..
hutang akan terbayar..
yang berlalu akan kembali...
yang berbuat maksiat akan bertaubat..
dan yang miskin akan kaya....

Janganlah engkau bersedih..
Apabila kau mengetahui
malam yang gelap gelita
akan terang..
dan angin taufan menjadi tenang..
maka segala ketegangan hidupmu..akan reda..
hidupmu akan tenang.. dan
masa depanmu akan bahagia...

Janganlah engkau bersedih..
lihatlah panasnya mentari..
dapat disejukkan oleh naungan hijau dedaunan..
kehausan dapat dihilangkan..
dengan air yang sejuk..
Rasa lapar dapat dihilangkan
dengan sepotong roti..
Dan sakitnya seseorang dapat hilang..
dengan kenikmatan sihat...

Yang perlu kamu lakukan...
Hanyalah sedikit bersabar..
dalam menghadapi segala cubaan itu...

Kesian kat baby tue..

Geram betul bila baca artikel macam nie... tergamak sungguh orang nie... Apa dah tak der lagi ker perasaan kesian dalam hati mereka nie... cuba korang tengok baby tue... ish... sedey aku... masih bertali pusat plak tue... Apalah dosa dia hingga sampai nya hati mak ngan bapak dia"mencampakkan" mayat bayi yang tak berdosa nie macam nie... Sedangkan bagi aku proses nak mengandung dan melahirkan  tue bukan satu proses yang senang...  Tak datang ke keinsafan di hati mereka??? Ya Allah tunjukkanlah mereka jalan-Mu agar mereka tak sesat selamanya...

Mayat bayi dicampak dalam longkang





BATU PAHAT - Penduduk Taman Mekar, Ayer Hitam dekat sini gempar apabila mayat seorang bayi lelaki lengkap dengan tali pusat dan uri ditemui di dalam longkang berair yang masih dalam pembinaan di kawasan perumahan tersebut pagi semalam.
Mayat bayi itu ditemui seorang pekerja kontrak, Hamid Marsuki, 43, pada pukul 8.10 pagi ketika hendak memulakan tugas membina tembok rumah dan longkang di Jalan Mekar 5 di taman tersebut.
MAYAT bayi lelaki yang masih mempunyai tali pusat dan uri ditemui di dalam longkang di Ayer Hitam, Batu Pahat semalam.

Isnin!!!

Hehe... Hari isnin yang memalaskan bagi aku...
mana taknya... dah ler beberapa hari nie asyik ujan...
sejuk tak terkata... kalau tak fikirkan aku nak keje..
anak aku nak sekolah... maunya aku tarik selimut lagi...
hahaha....
Tambahan plak.. jiran sebelah umah aku yang dah bercuti...
yang agak panjang...
maklum ler cikgu...  membuatkan aku jeles...
dan menambahkan lagi kemalasan aku...
Ohhhhh... Isnin!!... kenapa ler aku malas sangat hari nie...
Lambatnya nak tunggu hari khamis untuk aku bercuti lagi..
hehehe...

Thursday, January 27, 2011

Tadaaa!!!!

Akhirnya... dapat gak aku memberi wajah baru kat blog aku nie... hehe...
Memang dah lama teringin nak buat blog yang ala2 cute nie... 
cute ker????  hehe... tak kisah ler cute ker tak pada pandangan korang... 
yang penting aku suka... sesuai ngan jiwa.....:P
ye lah.. tak semua apa yang kita suka 
orang lain suka...  Manusia nie kan ada pelbagai ragam dan citarasa...
tu ler variasi namanya...n.. kira penat gak ler bagi blogger yang baru
macam aku nie blajar semua nie... n thanks pada blogger yang membantu...


Tuesday, January 25, 2011

Hargailah isteri anda......

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim… kerana dia bekerja
dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari,  
Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak...  
Si suami pulak, jgn la berebut dengan anak untuk menyusu pulak….
Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah,  
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.....
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...
 
Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?
 
Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam,  dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran seksa kubur.  
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.


Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan
 

terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua. .

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat… dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.

Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan
di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki… supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) , dekat dengan lengan untuk kamu mempertahankannya..
dekat dengan hati untuk disayangi.
 
Kata-kata Hikmat…J
~In LiFe, ALLAH dOeSn’t GiVe YoU tHe PeRsOn yOu WaNt.., InStEaD HE gIvEs YoU tHe PeRsOn yOu NeEd... To LoVe yOu... HuRt YoU aNd TeAcH yOu ThE rEaL mEaNiNg Of LIFE...~

-- ReGaRdS...

Sembilan petua doa dimakbul

BERIKUT antara sembilan petua daripada Rasulullah s.a.w. untuk mencapai doa mustajab.

1. Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak."

2. Sesungguhnya Rasulullah bersabda: "Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya.

3. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Tiga orang yang tidak ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya. Allah mengangkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit dibuka."



4. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Aku dilarang membaca al-Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat antara hamba dan Tuhan-Nya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu."
Memohon petunjuk dari Illahi


5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Jika kamu mendengar ayam jantan berkokok, pohonlah kurnia daripada Allah kerana sesungguhnya binatang itu melihat malaikat. "Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan daripada Allah daripada godaan syaitan kerana binatang tersebut melihat syaitan."

6. Ubadah bin As-Shamit berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Sesiapa yang bangun pada malam hari dan mengatakan atau berdoa, doanya akan dimakbulkan. "Apabila beliau berwuduk (dan mengerjakan solat malam), solatnya akan diterima Allah."

7. Ata bin Abi Rabah berkata: "Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang membaca surah Yasin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan."

8. Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: "Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: 'Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan.'

9. Hadis daripada Abu Hurairah: Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda: "Pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bila mana seorang Muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu."



Friday, January 21, 2011

Naper ngan zahra


Ish.. naper dari balik tadi zara asyik meragam jer...
Asyik nak menanggis jer... "Geram nya..."
Letak salah... Dukung pun salah...
serba tak kena.... Tension tul....
Selalunya kalau dapat naik kete...
dia ler paling seronok skali... nie...
dlm kete ibu pegang pun nanggis....
Nape anak ibu nie?????
?
?
?
?
?
Erm... rupa2nya Zara Selsema... n Demam lagi....
Dah le Amani pun tak reda lagi demam...
Zara plak sambung....
Tak best weekend Ibu…:(

Tuesday, January 18, 2011

2011 Menjelma..

Mungkin belum terlewat untuk aku 
mengucapkan Selamat Tahun Baru 2011 
pada diri aku... 
n semua yag aku sayang...  
memang tahun baru nie menjanjikan 
banyak cabaran bagi aku... 
dan kerana cabaran itu... 
baru kebelakangan nie aku dapat 
mencoretkan sesuatu tentang aku 
dalam tahun baru nie...
Apa azam baru???... Hehehe... 
Of course.. nak jadi yang terbaik... 
dari macam-macam segi... 
kehidupan.. rumahtangga... karier... kewangan... 
dan banyak lagi.... 
Uish... tamak betul aku nie kan... 
Tapi aku rasa tak salah.. 
kalau menuju kepada yang lebih baik... 
asalkan aku tak berniat untuk mnganggu gugat sesiapa.....
Ya.. Allah... berikan aku kekuatan 
dalam menerima segala dugaan dari-Mu... 
Setidak-tidaknya... aku tahu.. 
bahawa aku masih lagi Kau sayangi....
Amin.........

Jangka Hayat Penggunaan Kosmetik

Nie aku nak share sikit tip untuk penggunaan kosmetik yang selalunya orang macam aku nie dok peram bertahun2... maklumler... sekali sekala jer.. bila mood nak melaram aku gunakan... maklum ler aku nie org yang agak simple terlampau... setakat nak gie keje tu aku guna bedak baby jer... lipstik pun kadang-kadang jer tercalit kat bibir aku nie.... 
Antara kosmetik yang aku nak share....


  • Concealer 
Gunakan dalam masa masa 12 bulan sahaja
  • Bedak Asas 
Bedak yang berasaskan air akan bertahan sehingga 12 bulan manakala bedak berasaskan minyak baik digunakan sehingga 18 bulan sahaja 

  • Lipstik 
Mampu bertahan sehingga 2 tahun sahaja

  • Penggaris Mata
Harus ditajamkan selalu dan baik digunakan sehingga 2 tahun

  • Maskara
Maskara yang melebihi 3 bulan pengeluarannya sebaik-baiknya tidak digunakan lagi

  • Pensil Bibir
Mampu memberi kesan lakaran yang baik untuk 2 tahun penggunaan

  • Pembayang Mata
Sebaik-baiknya digunakan dalam tempoh 2 tahun

  • Bedak Debu
Kesan sapuan yang baik serta sempurna boleh diperolehi daripada bedak yang tidak melebihi dua tahun dari tarikh pengeluaran.