Thursday, December 30, 2010

Kenali 3 Jenis Tudung Kain Bawal

Pasti korang biasa terdengar dengan tudung bawal... Walaupun sekarang nie terdapat pelbagai jenis tudung dipasaran... tapi aku rasa tudung bawal nie masih ada dan mempunyai tarikan sendiri... Bile terbaca artikel nie aku teringin plak nak share.. dan aku ringkaskan jer.. supaya senang sikit nak baca... Bawal nie juga dikenali sebagai voile dalam bahasa Inggeris boleh kita bahagikan pada 3 jenis...

Bawal nombor satu..
Juga dikenali sebagai bawal akhbar.Kain jenis nie juga dipanggil Japanese voile.Merupakan jenis kain yang paling cantik.Ia akan cantik terletak bila digayakan sebagai tudung.Ia tak perlu diseterika selalu,kerana selepas diseterika ia masih kekal terbentuk walau direnyukkan.Ini merupakan kain bawal gred A dan dah Gred A dah tentu paling mahal kan... Kain jenis nie juga.. tahan lasak.. Basuhan mesin juga tidak akan mencacatkan kehalusan tekstur tudung jenis nie.. namun sebaiknya kita mencucinya dengan basuhan tangan bagi menjaga sulaman dan tampalan kristal pada tudung...

Bawal Gred Dua
dikenali sebagai Bawal Nombor 2 atau Korean voile.Jenis nie pun masih selesa dipakai.. Teksturnya hampir menyamai Bawal nombor satu.. cuma susunan benangnya lebih rapat,, jadi ia kelihatan lebih tebal sedikit daripada Bawal Nombor Satu..Tudung dari gred kain nie kebanyakannya disulam dan harganya lebih murah sedikit berbanding Nombor 1.. Dah tentulah kan..:)

Bawal Cina 
atau dikenali Chinese voile.Merupakan yang paling murah. Lebih sesuai digunakan sebagai tudung harian.biasanaya sulamannya juga lebih ringkas.Bila selalu dicuci, teksturnya juga akan berubah.. biasanya ia kelihatan berkerutu di permukaan 

2 comments:

  1. mama ada ada tag u utk satu entry new blogger

    http://mama-havoc.blogspot.com/2011/01/bloglist-istimewa-untuk-blogger-baru.html

    ReplyDelete
  2. http://tudungbawalcantik.blogspot.com/ banyak tudung bawal cantik2

    ReplyDelete