Friday, November 12, 2010

Kaitan Makanan Dengan Pembangunan Minda (bab 1)

Entry kali nie lieeya nak ajak uols share mengenai bab makan dengan minda kita nie...info nie berguna gak especially buat ibu-ibu macam aku nie...yang selalu jer prepare masakan buat soamiku.. dan anak-anak.. hehehe... Untuk pengetahuan uols, apa yang kita masak, cara kita memberi makan dan menyediakan makanan adalah sama penting dengan bahan-bahan makanan yang diberi bagi menentukan pembangunan minda dan kesihatan yang optimum setiap ahli keluarga kita....  Antaranya....

1. Sayur-sayuran.

Cara nak memilih sayur-sayur yang banyak kat pasar tu, yang seelok-eloknya terdiri drpd ulam-ulam n sayur2 yang hijau daunnya.. biasanya sayur yang kita beli mempunyai banyak bahan kimia.... tu yang kita tgk sayur tu segar jer... cantik daun nyer... padahal penggunaan baja kimia n racun serangga... yang menyebabkan sayur tu cantik begitu... .. So sebelum kita nak masak sayuran tu, basuh n rendamkan 2-3 minit ke dalam air yang dicampur ngan garam... korang akan lihat hasil-hasil yang terkeluar dari air rendaman itu... nak tau apa?......cubalah...hehehe...

Sayur tu gak hendaklah korang cuci dulu sebelum potong.. tapi kalau uols nak potong gak sayur tue, make sure jgn ler potong halus-halus sebabnya.. kalau korang potong mcm tu, vitamin yang terdapat dlm sayur tu pun hilang... n satu lagi petua.. kalau kita nak potong sayur.. lebih baik kita patah-patahkan jer... sebabnya, adalah lieeya terbaca satu info yang menunjukkan terjadinya kekurangan kandungan vitamin dlm sayur yang dipotong ngan pisau... yer ker????... tu.... x tau ler nak citer... nanti lieeya try cari kesahihan info tu balik....

Cara memasak yg terbaik.. adalah celur n rebus jer... tapi kita nie kalau hari-hari makan gitu tertelan ker.... Ader gak Cik abang lieya bunyi kata xder resepi lain ker... hehe.. Boleh jer kalo nak goreng.. tapi kena ler goreng dengan cepat... stir fries gitu... n jgn goreng dlm minyak yg banyak... Sayur tue dah penat2 masak hendak lah terus dimakan... jgn simpan lama2... sebabnya sayur tu akan menghasilkan byk habuk2 api yg menyebabkan kita mudah strees, mudah merajuk... cepat marah.. n kurang tumpuan...


2. Ikan

Cara memilih ikan plak... seelok-eloknya ikan yang bersaiz kecil n bersisik... coz ikan jenis nie biasanya tinggal di permukaan air... bukan nak kata ikan yang besar n tak bersisik tue tak elok... tapi biasanya hidupan di dasar air lebihbanyak mengandungi logam-logam berat yang berbahaya seperti kuprum,plumbum,merkuri n sebagainya.... Sisik ikan nie sedikit sebanyak dapat mengurangkan logam berat terkumpul... Logam nie untuk info...amat berbahaya kpd kesihatan kita...boleh menyebabkan keracunan jika makan dlm jumlah yang banyak n kerap....

 Cara yang paling selamat untuk masak ikan nie adalah dgn cara bakar menggunakan daun pisang... kukus... atau stim.... nak guna aluminium foil???? bukan x boleh... tapi..... aluminium yang telah masah telah terserap ke dalam ikan dan sesiapa yang memakannya akan mudah lupa n takut-takut nyayuk sebelum tua...(Alzheimers diseases)..
Kajian di negara-negara membangun telah mengesahkan sindom lupa,suka marah dan daya ingatan lemah banyak berlaku dikalangan mereka yang suka menggunakan plumbum dan aluminium... Seelok-eloknya... guna pinggan mangkuk atau cawan kaca yang cantik2 yang kita beli kat umah tue... bukan apa kalau plastik terdapat banyak plak bahan kimia..... ish..ish..ish... dunia zaman sekarang... meh ler kita fikir-fikirkan... nanti lieeya sambung plak entry nie dlm second post plak kay.....baibai..!!!!






















 

 

No comments:

Post a Comment